-->
Innan en högerkurva bör du placera motorcykeln nära körbanans mittlinje, men med säkerhetsmarginal till mittlinjen så att det inte blir för trångt vid möte. Ta sedan kurvan så rakt som möjligt så att du befinner dig nära körbanans högerkant någonstans i mitten av kurvan. På väg ut ur kurvan rätar du ut kursen och ökar gaspådraget så att du avslutar kurvtagningen vid körfältets mitt.
Samma princip gäller även på vägar med flera körfält.
Frågan och det rätta svaret är baserad på den vanligaste kurvtekniken (den som lärs ut i teoriböckerna) men det finns många experter som förespråkar en kurvteknik med senare ingång och en mindre rak linje. Tanken med den alternativa kurvtekniken är alltså att du tar kurvan senare och snävare så att du ser mer av kurvan innan själva kurvtagningen.
Metoden kräver en någorlunda modern motorcykel men kan leda till att du får bättre sikt framåt, att motorcykeln lutar mindre och att utgången ur kurvan blir både snabbare, säkrare och mer flexibel.
Fråga din körskollärare hur han eller hon anser att man tar kurvor på bästa sätt.
Gör körkortspluggandet roligare och lättare än någonsin och spela dig igenom hela körkortsteorin med vårt spel MC-Resan!
Testa dina kunskaper med ett gratis teoriprov. Provet fungerar på alla enheter och frågorna är utformade på samma sätt som på det riktiga teoriprovet.