Sveriges riksdag beslutade år 1997 att Nollvisionen ska gälla för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Nollvisionen betecknar målet att få ner antalet omkomna och svårt skadade i trafikolyckor i Sverige till noll genom att bygga bort riskerna med exempelvis vajerräcken och rondeller.
Två av delmålen var att antalet omkomna i trafiken skulle minska till högst 400 per år fram till år 2000 och att högst 270 personer skulle omkomma i trafiken år 2007.
Antalet omkomna och svårt skadade i trafiken minskar sakta
Inget av dessa delmål uppfylldes tyvärr, däremot har antalet omkomna och svårt skadade i trafiken minskat med 30-40 % sedan Nollvisionen infördes. Även antalet personer som skadas lindrigt har minskat. Detta trots att trafikmängden har ökat.
* Med den mänskliga faktorn menas misstag, rutinfel och medvetna felhandlingar.
Runt 30 motorcyklister omkommer varje år och flera hundra skadas svårt
Mellan 200-300 personer omkommer i trafiken varje år
Män är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken. Ungefär 75 % av alla trafikanter som omkommer är män.
De två åldersgrupperna som generellt sett ligger i högriskzonen är personer mellan 18-19 år och personer över 75 år. Båda dessa åldersgrupper löper 5-6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka än den genomsnittliga föraren.
En annan grupp som också ligger i högriskzonen är trafikens så kallade olycksfåglar. De utgör ungefär 15 % av befolkningen och är inblandade i ungefär 50 % av alla trafikolyckor.
För att minska risken att råka ut för en olycka så är det bra att vara medveten om var och när olycksrisken är som störst. Du bör vara extra vaksam:
Flest olyckor sker inom tättbebyggda områden men allvarligast olyckor sker utanför tätbebyggda områden.
Andelen olyckor är relativt jämnt fördelad mellan veckans alla dagar, men eftersom trafikmängden är betydligt lägre under helgen så innebär det att olycksrisken är större då. Det beror till största delen på att den mer riskfyllda trafiken, orsakad av framförallt fylleri, är koncentrerad till lördagar och söndagar.
Flest dödsolyckor sker också under helgen.
Allvarligast olyckor sker utanför tätbebyggda områden
Den individuella risken för att man som motorcykelförare ska omkomma i en trafikolycka är rent statiskt lägst på en motorväg. Störst är risken på en landsväg där 70 km/h är den högsta tillåtna hastigheten. Ungefär 50 % av alla motorcyklister som omkommer i trafiken gör det på en väg där 70 km/h gäller.
Störst risk är det i kurvor. Nästan 45 % av alla dödsolyckor med motorcykel sker i kurvor.
Gör körkortspluggandet roligare och lättare än någonsin och spela dig igenom hela körkortsteorin med vårt spel MC-Resan!
Testa dina kunskaper med ett gratis teoriprov. Provet fungerar på alla enheter och frågorna är utformade på samma sätt som på det riktiga teoriprovet.