Du måste alltid ha belysningen tänd när du kör motorcykel, även när det är ljust ute.
En tvåhjulig motorcykel måste vara utrustad med följande hela och fungerande lyktor och reflexer:
Motorcykelns belysning ska alltid vara tänd
under färd, även när det är ljust ute
Din motorcykel får även vara utrustad med ytterligare en avbländningsbar strålkastare om den är monterad 20 cm eller mindre från den andra. Du får även montera en till två främre dimlyktor, en till två bakre dimlyktor och en till två varsellyktor. Hur dessa ska vara monterade beror på motorcykelns övriga belysning.
Trehjulingar och fyrhjulingar
En trehjuling med två hjul baktill (en så kallad trike) ska vara utrustad som en tvåhjulig motorcykel.
En fyrhjuling eller trehjuling med två hjul framtill ska vara utrustad som en tvåhjulig motorcykel men måste ha två avbländningsbara strålkastare (som en bil).
Sidvagn
En tvåhjulig motorcykel med sidvagn ska ha följande lyktor och reflexer placerade på sidvagnen:
Släpvagn
En motorcykel med släpvagn ska ha följande lyktor och reflexer placerade på släpvagnen:
För att säkerställa att du både ser och syns så bra som möjligt är det viktigt att du med jämna mellanrum kontrollerar att motorcykelns alla ljus fungerar.
Du måste även kontrollera att samtliga strålkastarglas är hela och rena. Om de är trasiga finns det en risk att ljuset bryts på ett sätt som gör det bländande. Om de är smutsiga försämras din siktsträcka kraftigt och du syns dessutom sämre bakifrån.
Kontrollera då och då att motorcykelns alla ljus fungerar och att samtliga strålkastarglas är hela och rena
Helljuset är motorcykelns starkaste ljus och ska användas så ofta som möjligt. Men det får inte vara tänt när du möter ett fordon, när du kör så nära bakom ett fordon att föraren kan bli bländad, när du möter ett tåg, spårvagn eller fartyg om det finns risk för bländning eller när vägen har tillfredsställande belysning.
Att en väg har tillfredsställande belysning innebär att det inte finns några mörka delar på vägen eller att den är så pass väl upplyst att du inte ser bättre med helljus än med halvljus. Det kan alltså vara tillåtet att köra med helljus trots att vägen har belysning. Om det är mörkt ute och du kör på en gata med svag gatubelysning kan det exempelvis vara lämpligt att köra med helljus, förutsatt att du inte bländar någon annan förare.
Helljuset är motorcykelns starkaste ljus
Om det behövs för att avvärja en farlig situation är det tillåtet att använda helljuset som en "ljustuta" genom att snabbt tända och släcka det.
Helljuset får kombineras med vilket annat ljus som helst eftersom du bara får köra med helljus när du inte riskerar att blända någon annan förare.
Vid dimma eller kraftig nederbörd (regn, snö eller hagel) så kan du bli bländad av din motorcykels helljus. Det beror på att helljuset är så starkt och riktad i en sådan vinkel att det reflekteras i vattenpartiklarna och bländar dig.
Halvljuset är motorcykelns huvudljus. Halvljuset är svagare än helljuset och belyser bara ett begränsat område framför motorcykeln för att inte att blända andra trafikanter.
Vissa motorcyklar är utrustade med dimljus som framförallt är till för att förbättra sikten när det är dimma. Dimljuset kan även vara lämpligt att tända om det regnar, snöar eller haglar kraftigt.
När du kör motorcykel i dagsljus så är det tillåtet att kombinera dimljuset med halvljuset eller varselljuset.
Observera att reglerna skiljer sig för motorcykel och bil. När du kör bil så är det aldrig tillåtet att kombinera dimljuset med halvljuset eller varselljuset.
När du kör motorcykel så är det i dagsljus tillåtet att kombinera dimljuset med halvljuset eller varselljuset
Varselljuset är svagare än hel-, halv- och dimljuset. Dess syfte är att göra motorcykeln synlig för andra trafikanter, inte att lysa upp vägen framför motorcykeln. Av den anledningen får varselljus aldrig användas vid mörkerkörning eller om sikten är nedsatt. Om det är dagsljus och bra siktförhållanden så är det däremot tillåtet att köra med endast varselljus.
När du kör motorcykel i dagsljus så är det tillåtet att kombinera varselljuset med halvljuset eller dimljuset. Observera att reglerna skiljer sig för motorcykel och bil. När du kör bil så är det aldrig tillåtet att kombinera varselljuset med halvljuset eller dimljuset.
Om din motorcykel är utrustad med två varselljus så måste de monteras så att de bildar en ljustriangel med den avbländningsbara strålkastaren.
Varselljus får inte användas vid mörkerkörning eller om sikten är nedsatt
Parkeringsljuset (positionsljuset) är ett väldigt svagt och batterisnålt ljus som alltid får vara tänt under färd så länge det kombineras med antingen halvljus, helljus, varselljus eller dimljus. Det är alltså inte tillåtet att köra med endast parkeringsljuset tänt.
Parkeringsljuset måste vara tänt när du har parkerat eller stannat på en väg i gryning, skymning eller mörker (även vid tillfälliga stopp).
Om du stannar eller parkerar med motorcykel eller moped längs vägens yttersta kant behöver du dock inte tända parkeringsljuset. Tänk på att även vägrenen räknas till vägen.
Bromsljuset består av ett starkt rött ljus bak på motorcykeln som tänds automatiskt när du använder fram- eller bakhjulsbromsen.
Bakljuset består av ett rött ljus bak på motorcykeln som lyser när parkerings-, halv- eller helljuset är tänt. Bakljuset lyser svagare än bromsljuset.
Dimbakljuset är ett rött och väldigt starkt ljus som finns bak på vissa motorcyklar. Dimbakljusets syfte är att göra bakomvarande trafik uppmärksam på ditt fordon vid kraftigt nedsatt sikt på grund av dimma eller kraftig nederbörd (regn, snö eller hagel).
Dimbakljuset är väldigt bländande och får därför bara vara tänt tills du är övertygad om att trafiken bakom har uppmärksammat dig. Du får alltså inte köra med dimbakljuset tänt om du har fordon (nära) bakom dig.
Körriktningsvisarna består av orangefärgade blinkande ljus som du alltid måste tända innan du svänger eller förflyttar ditt fordon i sidled.
Du måste alltid tända motorcykelns blinkers innan du svänger eller förflyttar ditt fordon i sidled
Varningsblinkers utgörs av motorcykelns samtliga blinkers. Det är inte obligatoriskt med varningsblinkers på motorcyklar. Om din motorcykel är utrustad med varningsblinkers ska du tända dem om motorcykeln på grund av en olycka, motorhaveri eller liknande blir ståendes på en plats där stopp- eller parkeringsförbud råder.
Skyltljuset består av ett eller två ljus som lyser upp registreringsskylten och gör den lättare att se.
Gör körkortspluggandet roligare och lättare än någonsin och spela dig igenom hela körkortsteorin med vårt spel MC-Resan!
Testa dina kunskaper med ett gratis teoriprov. Provet fungerar på alla enheter och frågorna är utformade på samma sätt som på det riktiga teoriprovet.