I Sverige är det lag på att kontrollbesikta sitt fordon. Kontrollbesiktningen görs för att minska olyckor orsakade av tekniska fel, för att minska mängden föroreningar och för att säkerställa att inga fordon producerar mer buller och avgaser än vad som är tillåtet.
Du ansvarar för att ditt fordon blir besiktat i tid
En fabriksny motorcykel ska kontrollbesiktigas första gången senast 48 månader efter den månad då fordonet första gången togs i trafik. Därefter senast 24 månader efter föregående fullständiga kontrollbesiktning. Det är besiktningsföretagen, inte Transportstyrelsen, som skickar kallelsen till besiktningen.
Observera att du själv ansvarar för att ditt fordon blir besiktat i rätt tid, även om du inte skulle få någon kallelse.
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.
Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.
På Bilprovningen tipsar det om funktioner och utrustning på din motorcykel som du enkelt kan kontrollera - och eventuellt åtgärda - innan kontrollbesiktningen.
Några saker du bör se över är:
Ett av det vanligaste skälen till att motorcyklar får ombesiktning är att reflex bak saknas.
Fel som påpekas vid kontrollbesiktningen måste åtgärdas snarast. Detta innefattar även sådana fel som inte kräver en ombesiktning. Motorcykeln får inte användas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas.
Kontrollera motorcykeln själv innan besiktningen
Om din motorcykel låter mycket vid kontrollbesiktningen så kan besiktningsmännen ibland vilja mäta motorcykelns bullernivå.
Helfordonsgodkända motorcyklar har en tillverkarskylt där decibelnivå vid ett visst varvtal är angivet (exempelvis 91 dB vid 3 000 rpm). Denna nivå får inte överskridas med mer än 5 decibel.
Alla äldre motorcyklar, amatörbyggda motorcyklar samt de som importerats från tredje land saknar tillverkarskylt. Då gäller istället gränsen 103 decibel.
Om du tycker att din motorcykel låter onormalt mycket så kan det ha uppstått ett läckage i avgassystemet. Det leder nämligen till att ljuddämparen inte längre fungerar optimalt och att avgasljudet blir högre.
En flygande inspektion innebär att ett fordon stoppas och besiktas på plats. Flygande inspektioner får genomföras av poliser och av bilinspektörer som har förordnats av Polismyndigheten.
Om inspektionen visar att fordonet är bristfälligt och utgör en fara för trafiksäkerheten kan det åläggas med körförbud och måste bärgas bort från platsen.
En felaktigt utförd förändring eller reparation på din motorcykel kan leda till en livsfarlig situation ute på vägen. Konsultera därför alltid en mc-mekaniker om du tänker utföra arbetet själv och är det minsta osäker.
Tänk på att vissa förändringar är förbjudna medan andra kan kräva en ny registreringsbesiktning.
Det är förbjudet att plocka ur insatsen/innanmätet i ljuddämparen eller ändra vinkeln på avgasrören - dess vinkel uppåt-bakåt får aldrig överstiga 20 grader.
Du får heller aldrig justera avgasrören så att de sitter högre än förarsadelns lägsta del
Ett avgasrörs vinkel uppåt-bakåt får aldrig överstiga 20 grader
Om du har utfört någon av förändringarna ovan så måste du registreringsbesiktiga din motorcykel inom 1 månad. Om motorcykeln var avställd när du utförde förändringarna måste du registreringsbesiktiga den redan inom en vecka efter det att avställningen upphörde.
Gör körkortspluggandet roligare och lättare än någonsin och spela dig igenom hela körkortsteorin med vårt spel MC-Resan!
Testa dina kunskaper med ett gratis teoriprov. Provet fungerar på alla enheter och frågorna är utformade på samma sätt som på det riktiga teoriprovet.