För att ett motorfordon ska klassas som en motorcykel så måste det ha två, tre eller fyra hjul och vara konstruerat för en hastighet av minst 45 km/h eller, om fordonet drivs av en förbränningsmotor, har en motor vars slagvolym överstiger 50 kubikcentimeter (cm3).
För att en motorcykel ska klassas som lätt får dess motors slagvolym inte överstiga 125 kubikcentimeter eller ha en motoreffekt som är högre än 11 kW/14,9 hk. Förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt får inte heller överstiga 0,1 kilowatt/kg.
Lätt motorcykel kräver A1-körkort
Lätta motorcyklar får vara högst 120 centimeter breda inklusive last. Lasten får sticka ut högst 20 centimeter i sidled på vardera sida och behöver inte märkas ut.
För att få köra lätt motorcykel behöver du körkort med behörighet A1.
Åldersgräns för körkortet och förarprov: 16 år.
Ålder för övningskörning: 15 år och 9 månader.
För att en motorcykel ska klassas som mellanstor (körkortsbehörighetsmässigt) måste dess motors slagvolym överstiga 125 kubikcentimeter och ha en motoreffekt mellan 11 kW/14,9 hk och 35 kW/47,6hk. Förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt får inte heller överstiga 0,2 kilowatt/kg.
Om motorcykelns originalutförande har ändrats, får motorcykeln inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
En mellanstor mc får inte ha en motoreffekt som överstiger 35 kW
För att få köra mellanstor motorcykel behöver du körkort med behörighet A2.
Åldersgräns för körkortet och förarprov: 18 år
Ålder för övningskörning: 17 år och 6 månader.
Om du har körkort med behörighet A1 sedan tidigare krävs bara ett godkänt körprov för att få A2-körkort (du behöver då alltså inte göra om teoriprovet).
Motorcyklar som är starkare än mellanstora motorcyklar klassas som tunga. För tunga motorcyklar finns ingen övre gräns för varken slagvolym eller motoreffekt.
Tung motorcykel har ingen övre gräns för varken slagvolym eller motoreffekt
Tunga motorcyklar får vara högst 260 centimeter breda inklusive last (samma regler som för bil). Lasten får sticka ut högst 20 centimeter i sidled på vardera sida och behöver inte märkas ut.
För att få köra en tung motorcykel krävs körkort med behörighet A.
Åldersgräns för körkortet och förarprov: 24 år eller 20 år för den som har haft A2-körkort i minst två år.
Ålder för övningskörning:
Om du har körkort med behörighet A1 eller A2 sedan tidigare krävs bara ett godkänt körprov för att få A-körkort (du behöver då alltså inte göra om teoriprovet).
Körkort med behörighet A1, A2 och A som utfärdats efter 19 januari 2013 ger inte rätt att köra fyrhjuliga motorcyklar. För att få köra fyrhjulig motorcykel krävs numera B-körkort.
Numera krävs B-körkort för att få köra fyrhjulingar
Behörigheterna A1 och A2 ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt. Behörigheterna A och B ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med mer än 15 kilowatt nettoeffekt om körkortsinnehavaren har fyllt 21 år.
Tre- eller fyrhjulig motorcykel får inte användas vid körprov.
För att du ska få koppla en släpvagn till en tre- eller fyrhjulig motorcykel får släpvagnens bredd inte överstiga motorcykelns. Dess bredd får inte heller överstiga 200 cm. För att du ska få koppla en släpvagn till en tvåhjulig motorcykel får släpvagnens bredd inte överstiga 125 cm.
Släpvagnens vikt får inte heller överstiga hälften av motorcykelns tjänstevikt (bränslets och verktygens vikt räknas i detta fall inte in i tjänstevikten).
Om motorcykeln väger 350 kg varav bränslet och verktygen utgör 50 kg så får släpvagnen alltså högst väga 150 kg (med last) då 350 - 50) / 2 = 150.
Högsta tillåtna hastighet för motorcyklar med tillkopplad släpvagn är 80 km/h.
Det kan vara svårt att hålla isär de olika viktbegreppen. Nedanför kan du läsa vad som är vad.
Motorcykelns vikt utan förare och sidovagn när den är olastad och fullt utrustad med tillhörande verktyg, bränsle, smörjolja och vatten. Batteriets vikt ska inte räknas in om motorcykeln är eldriven.
Den sammanlagda vikten som motorcykelns samtliga hjul för över till vägbanan vid ett visst tillfälle. Bruttovikten varierar alltså beroende på last och utrustning.
Motorcykelns tjänstevikt plus maxlast.
Motorcykelns högsta tillåtna lastvikt enligt registreringsbeviset. Tänk på att både förarens och en eventuell passagerares vikt räknas som last. Detta innebär att du förmodligen inte transportera speciellt mycket annan last om du ska köra med en passagerare.
För att räkna ut hur mycket annan last du får ta med på motorcykeln subtraherar du helt enkelt din egen och en eventuell passagerares sammanlagda vikt från motorcykelns maxlast
Bilden nedanför visar den del av en motorcykels registreringsbevis som innehåller tjänstevikten, totalvikten och maxlasten.
Om du ska köra motorcykeln som registreringsbeviset ovanför tillhör och du väger 90 kg och din passagerare väger 75 kg så får du ta med högst 45 kg annan last eftersom 210 kg - 90 kg - 75 kg = 45 kg
Gör körkortspluggandet roligare och lättare än någonsin och spela dig igenom hela körkortsteorin med vårt spel MC-Resan!
Testa dina kunskaper med ett gratis teoriprov. Provet fungerar på alla enheter och frågorna är utformade på samma sätt som på det riktiga teoriprovet.